Seksueel overdraagbare aandoeningen

Seksueel overdraagbare aandoeningen (soa’s) zijn infecties die door seksueel contact (meestal gemeenschap) worden overgebracht. De belangrijkste seksueel overdraagbare aandoeningen zijn:

• chlamydia
  • gonorroe
  • genitale wratten
  • trichomonas
  • hepatitis B
  • herpes genitalis
  • syfilis (lues)
  • besmetting met hiv (het virus dat aids veroorzaakt)
  • schaamluis
  • schurft

Besmetting

Iedereen die seksueel actief is met iemand die een seksueel overdraagbare aandoening heeft, kan een soa oplopen, als geen condoom gebruikt wordt, als een condoom scheurt, en bij andere vormen van onveilig seksueel contact. Sommige soa’s zijn ook overdraagbaar bij condoomgebruik. Seksueel overdraagbare aandoeningen geven vaak geen klachten. Daardoor weten mensen met een soa niet altijd dat zij een infectie bij zich dragen die zij kunnen overdragen aan anderen.

Verschijnselen

Onderstaande verschijnselen duiden soms op een seksueel overdraagbare aandoening, hoewel ze vaak ook een heel andere oorzaak kunnen hebben:

• veranderde afscheiding uit de vagina
  • pijn bij het plassen of kleine beetjes moeten plassen
  • irritatie en jeuk van de vagina
  • pijn bij het vrijen
  • abnormaal bloedverlies (tussentijds bloedverlies of bloedverlies na de gemeenschap)
  • buikpijn en eventueel koorts
  • zweertjes, wratjes, blaasjes op de schaamlippen, rond de anus of de mond
  • keelklachten (na seks met uw mond)

Laat je behandelen als je een soa hebt. Doe je dat niet, dan kan dat vervelende gevolgen hebben. Veel soa’s zijn goed te behandelen met medicijnen. Soa’s die door een virus worden veroorzaakt (herpes, genitale wratten, hiv en hepatitis B) zijn moeilijker te behandelen. Dat wil zeggen: er zijn medicijnen om deze virussen en de klachten te onderdrukken, maar niet om de virussen uit je lichaam te verwijderen.