Miskraam

Een miskraam is het verlies van een vroege zwangerschap. Een miskraam wordt ook wel een
abortus genoemd. Van alle zwangerschappen eindigt 10-15 % in een miskraam. De oorzaken van een miskraam zijn meestal een storing in de aanleg (verkeerder innesteling van de embryo) of een chromosoomafwijking (afwijking in het erfelijk materiaal).

Wat te doen als een miskraam is vastgesteld

Er zijn drie manieren waarop een miskraam kan plaatsvinden. De keuze is een kwestie van persoonlijke voorkeur. Alle drie de benaderingen hebben voor- en nadelen. We beschrijven ze hieronder.

Afwachten

Meestal komt een miskraam na het eerste bloedverlies binnen een aantal dagen op gang. Som duurt dit een week, zelfs tot een paar weken. Geleidelijk ontstaat krampende pijn in de baarmoeder en neemt het bloedverlies to. Zoals bij een heftige menstruatie. Dan wordt na een paar uur de vruchtzak uit de baarmoeder gedreven.

Voordelen van afwachten
- Een spontane miskraam verloopt meer natuurlijk.
- Het verdriet kan thuis beleefd worden.
- Eventuele (zeldzame) complicaties van een curettage worden vermeden.

Nadelen van afwachten
- Afwachten kan emotioneel zwaar zijn.
- Afwachten kan veel onzekerheid opleveren en het normale leven verstoren.
- Zwangerschapsverschijnselen kunnen blijven bestaan zolang er zwangerschapsweefsel in de baarmoeder aanwezig is.
- Door ruim bloedverlies, pijn of door een incomplete miskraam kan later alsnog een curettage nodig zijn.

Curettage

Bij een curettage verwijdert de gynaecoloog via een dun buisje (vacu├╝mcurettage) via de vagina en de baarmoedermond het zwangerschapsweefsel uit de baarmoeder. Dit is een kleine medische ingreep die ongeveer 10-15 minuten duurt en plaatsvindt in dagbehandeling.

Voordelen curettage
- Minder onzekerheid en verstoring van het normale leven
- Planbaar

Nadelen curettage
- Een zeldzaam voorkomende complicatie is het syndroom van Asherman. Bij dit syndroom ontstaan verklevingen aan de binnenzijde van de baarmoeder. Deze kunnen de vruchtbaarheid nadelig be├»nvloeden.
- Een enkele keer komt een perforatie van de baarmoederwand voor. Meestal heeft dit geen gevolgen, maar soms is het verstandig een extra nacht in het ziekenhuis te blijven ter observatie.
- 4% kans op een incomplete curettage, waarbij een rest van de miskraam achterblijft. Het bloedverlies blijft dan meestal aanhouden. Het kan zijn dat het weefsel spontaan naar buiten komt, maar soms is een hercurettage of een hysteroscopie nodig.

Een miskraam opwekken met behulp van medicijnen (medicamenteuze behandeling)

Het idee is om met de medicijnen het lichaam aan te sporen om het vruchtje te laten verliezen zoals bij een spontane miskraam. Dit gaat dan ook gepaard met buikpijn (krampen) en bloedverlies. Het opwekken gebeurt met een tweetal medicijnen: mifepriston en misoprostol.

Voordelen medicamenteuze behandeling
- De miskraam treedt in de verwachte periode op en verloopt zo natuurlijk mogelijk.
- Het verdriet kan thuis beleefd worden.
- Eventuele (zeldzame) complicaties van een curettage worden vermeden.
- De kans op een succesvolle behandeling ligt tussen de 60-95%.

Nadelen medicamenteuze behandeling
- 15% kans dat er alsnog een curettage nodig is vanwege bloedverlies of pijn.
- Bijwerkingen in de eerste uren na inname: misselijkheid, diarree, koorts en buikpijn.
- De miskraam treedt niet op of er is een weefselrest aanwezig waardoor curettage of hysteroscopie nodig is

Wanneer medische hulp inroepen?

- Hevig bloedverlies, langdurig en veel meer dan een forse menstruatie.
- Aanhoudende klachten van krampende pijn en/of bloedverlies, langer dan twee weken.
- Koorts in combinatie met buikpijn.
- Ongerustheid.