Lichen sclerosus

Lichen sclerosus is een (goedaardige) huidaandoening, waarbij de huid langzaam zijn elasticiteit verliest waardoor deze vast en strak aanvoelt en wit van kleur wordt. Soms kunnen delen van de vulva samengroeien, kleiner worden of zelf verdwijnen. Deze huidziekte kan voorkomen op de gehele vulva, en rondom de anus. In de vagina komt het niet voor.

Klachten

Meestal is jeuk de belangrijkste klacht. Gemeenschap kan pijnlijk of zelfs onmogelijk zijn. De oorzaak is niet bekend. De aandoening kan op alle leeftijden voorkomen, maar het meest bij vrouwen tussen de 45 en 60 jaar. Lichen sclerosus is niet besmettelijk en niet erfelijk. Voor de diagnose wordt een stukje weefsel afgenomen en onder de microscoop onderzocht.

Lichen sclerosus is niet te genezen, hoewel de aandoening soms spontaan kan verdwijnen. Behandeling is gericht om de symptomen van de aandoening te verminderen, onder andere door het plaatselijk gebruik van corticosteroïdencrèmes. Deze crème moet u in goed overleg met de arts gebruiken, omdat bij te ruim gebruik de gezonde, omringende huid soms te dun en daardoor kwetsbaar kan worden.

Complicaties

De afwijking kan in sommige gevallen op de lange duur overgaan in kanker; dit gebeurt in ongeveer 6%. Krijgt u zweertjes, ontstaan er nieuwe verdikte gebieden in de vulva of wordt de jeuk ondanks de behandeling met de crème niet minder, stel de gynaecoloog dan op de hoogte. Eventueel wordt er opnieuw een stukje weefsel afgenomen. Het is dus nodig dat u onder controle blijft.