Endometriose

Het endometrium is het slijmvlies van de baarmoeder. Normaal gesproken zit dit slijmvlies alleen in de baarmoederholte. Bij endometriose zijn stukjes van het slijmvlies buiten de baarmoeder terechtgekomen, bijvoorbeeld:

• in de buikholte
  • op of in de eierstokken
  • op de ophangbanden van de baarmoeder
  • tussen de baarmoeder en de blaas
  • tussen de baarmoeder en de endeldarm
  • in de darmwand
  • diep in de wand van de baarmoeder zelf (dit heet adenomyose)

In zeldzame gevallen kan het slijmvlies op nog andere plaatsen in het lichaam terechtkomen.

In de normale cyclus wordt het slijmvlies in de baarmoeder iedere maand dikker. Dit is de voorbereiding op een zwangerschap. Als u niet zwanger bent, breekt de slijmvlieslaag na ongeveer vier weken weer af en gaat bloeden. Het bloed komt met wat slijm naar buiten: de menstruatie. De stukjes slijmvlies die buiten de baarmoederholte in de buik zitten, doen hetzelfde. Zij groeien iedere maand aan, breken af en gaan bloeden. Dit bloed kan echter niet naar buiten. In de eierstok ontstaat soms een soort holtes, gevuld met (oud) bloed. Naar schatting heeft 1 op de 5 menstruerende vrouwen last van endometriose.

Klachten

Endometriose kan klachten geven, maar dat hoeft niet. Bij sommige vrouwen wordt de ziekte toevallig ontdekt. De klachten verschillen van vrouw tot vrouw. Het is zelfs zo dat één vrouw de ene periode meer klachten heeft dan de andere periode. Welke klachten u heeft, hangt samen met de plekken waar het baarmoederslijmvlies zit. Naast algemene klachten zoals moeheid en/of lage rugpijn, kan het gaan om: pijn, klachten bij de ontlasting of het plassen of verminderde vruchtbaarheid.

Diagnose en behandeling

Op grond van uw klachten kan uw arts denken aan endometriose. Om dit vast te stellen zijn verschillende onderzoeken mogelijk: zoals gynaecologisch onderzoek, echoscopisch onderzoek, bloedonderzoek of een kijkoperatie. Behandeling van endometriose is niet altijd nodig. Als uw gynaecoloog bij toeval kleine plekjes endometriose ontdekt die geen klachten geven, dan kunt u rustig afwachten. Als behandeling wel nodig is kan deze bestaan uit medicijnen: pijnstillers en/of hormonen, een operatie of een combinatie hiervan.