Bloedverlies na de overgang

De overgang: uw menstruaties worden onregelmatig en houden ten slotte helemaal op. Heeft u meer dan 12 maanden niet meer gemenstrueerd, dan bent u na de overgang (post-menopausaal). Als er na die periode vaginale bloedingen optreden, is het belangrijk hier de oorzaak van uit te zoeken. Ook als de bloeding na enkele dagen vanzelf stopt, moet u contact opnemen met de huisarts.

De oorzaak van het bloedverlies bepaalt de benodigde behandeling. Mogelijk oorzaken van bloedverlies na de overgang zijn droogheid van het slijmvlies van de vagina en de baarmoederholte, het gebruik van bepaalde medicijnen, een poliep of vleesboom in de baarmoederholte en kanker van het baarmoederslijmvlies.

Onderzoek

Met een inwendige echo kan de dikte van het baarmoederslijmvlies bekeken worden. Daarnaast wordt een inwendig onderzoek verricht en eventueel een uitstrijkje gemaakt van de baarmoedermond. Zijn er geen afwijkingen en is het bloedverlies eenmalig, dan is er geen reden tot ongerustheid.

Verdikt slijmvlies of herhaaldelijk bloedverlies zijn redenen voor nader onderzoek. Hiervoor neemt de gynaecoloog wat weefsel af. Dat gebeurt met behulp van een dunne, buigzame canule (een holle buis) die in de baarmoeder wordt ingebracht. Via deze canule wordt een beetje weefsel weggenomen. De ingreep kan een onaangenaam, menstruatieachtig gevoel geven, maar duurt meestal slechts een paar minuten. Daarna heeft u een paar dagen last van vaginaal bloedverlies. Vervolgens bespreekt de gynaecoloog het resultaat van het onderzoek met u op de polikliniek.